This 32-page
brochure was created by the Swiss Chamber of Watchmaking - the employers’ association
that also published the quarterly magazine “La Suisse Horlogère”.
The author is
Pierre Huguenin, who starts by telling a brief history of watchmaking since the
Middle Ages.
The following sections deal with materials, style, waterproofness,
movements, accuracy, and servicing.
All in all, a fine and richly illustrated example of popularization aimed at both the sales people and the general public. Its only defect being a common practice of the contemporary trade press: the brand names of the watchmakers were erased from the dials of the featured timepieces, presumably to avoid free advertising. No harm done: the modern-day collector will be more than happy to guess the missing names …
ITALIANO
Questo opuscolo di 32 pagine fu realizzato dalla Camera
Svizzera dell’Orologeria, l’organizzazione padronale che pubblicava anche la
rivista trimestrale “La Suisse Horlogère”. L’autore è Pierre Huguenin, che
comincia con una breve storia dell’artigianato orologiero dal Medio Evo. Le
sezioni seguenti trattano i materiali, lo stile, l’impermeabilità, i movimenti,
la precisione e la manutenzione. Nel complesso, un esempio di divulgazione riuscito,
riccamente illustrato e diretto sia al personale di vendita sia al pubblico. L’unico
difetto è una pratica diffusa nella stampa specializzata dell’epoca: i nomi
delle marche sono stati cancellati dai quadranti degli esemplari illustrati,
presumibilmente per evitare la pubblicità gratuita. Poco male: il collezionista
di oggi sarà felice di provare a indovinare i nomi mancanti…
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