2.12.21

Christmas gifts ideas

ENGLISH (il testo italiano è in fondo alla pagina)  
What is the ideal Christmas gift for a watch lover? A watch, of course. And apart from that? The Swiss company Initium comes up with a couple of ideas. The first one is a watchmaking course guided by a master watchmaker. It is open to everyone and does not require any watchmaking knowledge or skills. The participants can create their own Swiss watch in one of the three workshops located in Geneva, Le Noirmont and Gebertingen, respectively. The second option is even more practical – a watch assembling kit which includes all the needed material and instructions to assemble each part of a timepiece. Visit the Initium website to know more.
 

ITALIANO 
Qual è il regalo ideale per un appassionato di orologi? Un orologio, ovvio. E a parte questo? La ditta svizzera Initium propone un paio di risposte. La prima è un corso d’orologeria condotto da un maestro orologiaio, che è aperto a tutti e non richiede alcuna conoscenza o competenza. I partecipanti possono creare il loro orologio svizzero in uno dei tre laboratori ubicati, rispettivamente, a Ginevra, Le Noirmont e Gebertingen. La seconda opportunità è ancora più pratica: un kit d’assemblaggio contenente tutto ciò che occorre – strumenti, componenti e istruzioni – per il montaggio di un orologio. Chi desidera saperne di più può visitare il sito di Initium (in inglese, francese o tedesco). 
 
 

27.11.21

Vintage ad - Gay Frères (1948)

ENGLISH
"The bracelets which are most frequently copied". A long-time supplier to Rolex, Gay Frères created such iconic products as the Oyster bracelet seen here. This ad points out that competitors did not hesitate to market virtually identical models. Fifty years later, Rolex took over Gay Frères.
Do you like vintage watch ads? Please visit the page about Watch Ads, my two-volume pictorial history of communication and design in 20th Century watchmaking. You can also watch the video about the publication and download a 20-page preview of Volume 1.
The vintage ads presented in this Blog are not featured in the Watch Ads books.


ITALIANO
"I bracciali più imitati". Fornitore storico di Rolex, Gay Frères creò prodotti inconfondibili come il bracciale Oyster illustrato. Questo annuncio fa notare che i concorrenti non esitarono a commercializzare prodotti virtualmente identici. Cinquant'anni più tardi, Rolex assunse il controllo di Gay Frères.
Ti piacciono le pubblicità d'epoca? Visita la pagina su Watch Ads, la mia storia illustrata in due volumi della comunicazione e del design nell'orologeria del Novecento. Puoi anche guardare il video sull'opera e scaricare l'anteprima di 20 pagine del Volume 1. 
Gli annunci pubblicitari d'epoca presentati in questo Blog non sono inseriti nei volumi Watch Ads.

 

22.11.21

New releases - De Bethune DB25GMT Starry Varius

This new adaptation of the DB25 World Traveller features a polished grade 5 titanium case with a 42 mm diameter, integrated openworked lugs, and a screw-down sapphire caseback providing a glimpse of the in-house hand-wound movement. Starting from the centre, the dial indicates the date on the first disc with the help of its jumping date hand, which can be adjusted via a corrector at 6 o'clock. The hours of the first 24-hour time zone (home or reference time) are marked by the microsphere which appears to be floating weightless in its corridor. This function can be set in both directions (clockwise/counter-clockwise) via the crown. The local time is indicated by the blued hands whose curvature follows the relief of the dial, and can also be set by the crown, in both directions.

 

17.11.21

Vintage gadgets - Bulova (1960s)

Directly from the golden age of Bulova - a paperweight and a keyring for the Accutron fan!


Direttamente dagli anni d'oro di Bulova: un fermacarte e un portachiavi per gli appassionati dell'Accutron!


12.11.21

Only Watch 2021 - A 9.5 million desk clock

The Only Watch 2021 auction raised CHF 30 million (EUR 28.5 million) for research on Duchenne muscular dystrophy. Five of the 53 one-off creations by 54 of the world’s leading watch brands passed the one-million barrier, with a Patek Philippe desk clock reaching 9.5 millions. Inspired by the model delivered to the American collector James Ward Packard in 1923, this unique piece features a perpetual calendar, moon phases, week-number display and power-reserve indication (31 days). It is adjusted to a precision rate of -1/+1 second per day and housed in a sterling silver cabinet with vermeil decorative elements and American walnut inlays.
 


7.11.21

Novità - Inceptum

 

Presentato in occasione dell’ultima mostra-mercato Watches of Italy, l’Inceptum ha un look che ricorda gli orologi militari degli Anni 30/40. La cassa d’acciaio ha un diametro di 37mm e ospita un movimento svizzero a carica manuale con platina e ponti riprogettati dai due ingegneri-imprenditori che hanno fondato la Casa.

 


 

 

31.10.21

Vintage ad - Seiko

ENGLISH
"Someday all watches will be made our way". Taken from a French magazine, this 1973 ad features a stainless steel watch of the Seiko Quartz collection. The Japanese manufacturer used the same brand claim twenty years later, for the launch of the Kinetic collection (self-winding quartz watches).
Interested in vintage watch ads? Please visit the page about one of my latest releases - Watch Ads 1900-2000, a two-volume pictorial history of communication and design in 20th Century watchmaking.
Click here to display and download a 20-page preview of Volume 1.
Please note that the vintage ads presented in this Blog are not featured in the Watch Ads books.


ITALIANO   
"Un giorno tutti gli orologi saranno fatti come i nostri". Tratto da una rivista francese, questo annuncio del 1973 presenta un orologio d'acciaio della collezione Seiko Quartz. La Casa giapponese usò lo stesso slogan vent'anni più tardi, per il lancio della collezione Kinetic (automatici al quarzo).
Ti piacciono le pubblicità d'epoca? Visita la pagina su una delle mie recenti novità editoriali: Watch Ads 1900-2000, una storia illustrata in due volumi della comunicazione e del design nell'orologeria del Novecento. 
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26.10.21

New releases - BA111OD Chapter 4, The Veblen Dilemma Tourbillon

Thomas Baillod unveils a tourbillon timepiece at the unusually affordable price of 3,920 Swiss Francs. Designed by the La Chaux-de-Fonds watchmaker Olivier Mory, the hand-wound movement features 105 hours of power reserve, a shock tolerance of more than 5,000 G and a rotating cage that turns in 60 seconds. The 43 mm case is made of grade 5 titanium and coated with a DLC Black Ice treatment. 

 

 

19.10.21

New releases - U-Boat Capsoil Doppiotempo

The design features and technical specifications of two models come together. The 45 mm stainless steel case features two crowns, one for setting the time and date, the other for adjusting the “doppiotempo” (dual time) function, and the rotating internal bezel that allows the second time zone setting. The special oil filling first adopted by the Capsoil watch creates the illusion of absence of the glass and amplifies the three-dimensional effect. The bubble floating freely on the dial compensates the temperature variations. The case back features the Locking ring system with quick battery replacement.


13.10.21

Henry Graves Jr's Patek Philippe chronograph


This Ref. 1436 split-second chronograph by Patek Philippe is the undisputed star of the Christie's auction that will take place in Hong Kong on 27 November. Henry Graves Jr., the legendary American collector, ordered it in 1946 and bought it one year later. Its excellent condition, mechanical complexity and rarity, along with the Breguet numerals on the dial, account for the estimate of US$ 1,500,000-3,000,000. Only 140 examples of the Ref. 1436 were made during the 33-year production period (1938-1971). One of them is featured in this video clip by Hora, the Milan-based Italian Association of Antique Watches Lovers (language: Italian). Enjoy!
 
 

8.10.21

Novità - OISA 1937 Domenico Morezzi Milano


I 115 esemplari della serie commemorativa Domenico Morezzi Milano sono disponibili con cassa d’acciaio (97 pezzi) oppure oro rosa (18 pezzi). La cassa riprende le linee di un orologio realizzato da Domenico Morezzi negli Anni 40/50 e ospita il calibro 29-50
di OISA 1937, ultrapiatto di manifattura a carica manuale, evoluzione del movimento progettato e prodotto negli Anni 60 dall’orologiaio Morezzi. Queste le sue caratteristiche: diametro 29,5 mm, spessore 3,5 mm, 17 o 19 rubini, dispositivo d’arresto del bilanciere, autonomia di 64 ore. Impermeabile fino a 5 atmosfere, l’orologio può essere personalizzato su richiesta. 


 

29.9.21

Watches of Italy

 

Ospitata dal Museo delle macchine agricole "Orsi" e patrocinata dal Comune di Tortona, la seconda edizione di Watches of Italy (WOI) si è chiusa domenica 26 settembre con un bilancio lusinghiero. Gli oltre 3000 visitatori hanno potuto vedere e toccare con mano numerose novità, incontrare i produttori e acquistare direttamente gli orologi e gli accessori in esposizione. La mostra mercato ha lo scopo di valorizzare la creatività delle decine di imprenditori e artigiani italiani attivi nel settore. Nelle prossime settimane 10e10.ch presenterà alcune delle novità viste a Tortona.

 

 

24.9.21

New releases - Louis Erard Régulateur x atelier oï

The new dial of the Louis Erard Regulator is the work of atelier oï, a workshop based in La Neuveville that works in the fields of architecture and design. The surface is engraved with asymmetrical rays that radiate from the hands. The wearer has to mentally reconstruct the puzzle of hour angles in order to read the time. However, all the links are not broken: the minute-circle still appears around the edge of the dial, with a more pronounced line every five minutes. Retail price CHF 3,500. Limited edition of 178 pieces.

 

20.9.21

The N°1 Deep Sea Special goes to auction

The catalog of the Christie’s Rare Watches Auction on 8 November 2021 (Hotel Four Seasons Les Bergues, Geneva) features the Rolex Deep Sea Special that made the first dive attached to Auguste Piccard's bathyscaphe Trieste off the Island of Ponza
in 1953. This history-making expedition paved the way to the trip down to the bottom of the Mariana Trench (1960, 10,916 meters). I related the two feats in my books about Rolex: Rolex dalla A alla Z (in Italian) and Rolex 1905-1960 (in English and Italian). Both feature images of a display model made by Rolex in the early 1960s to celebrate the event, currently owned by the Musée International d'Horlogerie in La Chaux-de-Fonds.
 

The "N°1" entrusted to Christie's is the first of the three identified prototypes of Deep Sea Special, and the only one with "low" glass - the other two being equipped with the thicker and higher glass that Rolex developed later on for further extreme testing.
Will the "N°1" break the record set by the Paul Newman's Daytona chronograph that sold for $ 17.8 million in 2017?
 
        

14.9.21

Vintage ad - Enicar

ENGLISH
"Enicar … has all the qualities of a classy Swiss watch" - This 1965 ad features two ladies jewelry timepieces, a men's dress watch and the Sherpa GMT. The latter is a tool watch displaying the second time zone by means of the additional 24-hour hand and the turnable bezel. The watches of the Sherpa line are as popular among modern-day collectors as they were among buyers in the 1960s
Interested in vintage watch ads? Please visit the page about Watch Ads, my two-volume pictorial history of communication and design in 20th Century watchmaking.
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Please note that the vintage ads presented in this Blog are not featured in Watch Ads.


ITALIANO
"Enicar… ha tutte le qualità di un orologio svizzero di classe" - Questo annuncio del 1965 mostra due orologi-gioiello per signora, un modello elegante per uomo e uno Sherpa GMT. Quest'ultimo è un orologio professionale in grado di visualizzare il secondo fuso orario per mezzo della lancetta aggiuntiva delle 24 ore e della lunetta girevole. Gli orologi della collezione Sherpa sono amati dai collezionisti di oggi come lo erano dai clienti degli Anni 60.
Ti piacciono le pubblicità d'epoca? Visita la pagina su Watch Ads, la mia storia illustrata in due volumi della comunicazione e del design nell'orologeria del Novecento. 
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9.9.21

New releases - Sinn 103 Classic 12

The German watchmaker celebrates its 60th anniversary with a pilot chronograph made in a limited series of 600 pieces. The stainless steel case is waterproof and pressure-resistant up to 20 bar, and equipped with Air-Dehumidifying Technology. The ceramic bezel insert features a twelve-hour scale. The self-winding Caliber SZ01 is visible through the sapphire glass caseback.

 

 

5.9.21

New releases - Bulgari Octo Roma Worldtimer

Enabling instant reading of the time in 24 time zones, the dial features a central display of the hours, minutes and seconds combined with a double rotating disc on the outer edge: one for the reference cities and another with a 24-hour graduated scale. The functions are adjusted via the crown, first positioning the city of the chosen time zone at 12 o’clock, then setting the time until the hours and minutes hands indicate the exact time in the selected time zone. The integrated movement developed by the Manufacture comprises 261 components. The 41 mm stainless steel case is water resistant to 100 m.

 

2.9.21

Geneva Watch Days

A couple of images from the Pavillon of the Geneva Watch Days. 10e10.ch will keep you updated about a few new releases by top brands.

 

Un paio d'immagini dal Padiglione dei Geneva Watch Days. 10e10.ch vi aggiornerà su alcune delle novità presentate da Case di primo piano.


31.8.21

New releases - Ikepod Seapod


The new diver watch by Ikepod features a 46 mm 316L steel case waterproof to 200 meters, a unidirectional rotating bezel, a screw-down crown, a Miyota self-winding movement and a silicone strap with ardillon. The design by Fabrice Gonet is a tribute to the dial of the Seaslug, the very first Ikepod watch dating back to 1996, and to the round shape of subsequent models. The watch will be available on 20 September in three versions: Zale (orange hour markers, see picture), Jacques (blue hour markers), and François (black PVD case).

 

23.8.21

Vintage Gadgets - Rolex

Breakfast at Rolex's
Colazione da Rolex


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13.8.21

Vintage timepieces – Vacheron & Constantin / Patek Philippe

 

My brand new video clip deals with two pocket watches from 1856 and the history changing innovations they brought about.

 

 

Orologi vintage - Vacheron & Constantin / Patek Philippe

 

Il mio nuovo video è dedicato a due orologi da tasca del 1856 e alla loro importanza nella storia dell’orologeria

 

 

9.8.21

Vintage Library - Longines (1947)



ENGLISH (il testo italiano è in fondo alla pagina)
In 1947, Longines celebrated its 80th anniversary by publishing a 200-page book that featured dozens of pen-and-ink drawings, black and white photos, as well as color plates. Contained in a cardboard case and an additional cardboard cover, Histoire de la Fabrique des Longines (History of Longines) was printed by the Imprimerie Centrale from Lausanne in a luxury edition of 80 examples and a standard edition of 2,180 copies.


The text details the events of a saga that started in 1847, when Auguste Agassiz became the sole owner of a workshop he had opened a few years before in Saint-Imier, along with two associates. Ernest Francillon, his nephew, took over the business in 1862 and built a factory in the locality called Les Longines.


Though rather hard, the 1870s saw the opening of the American agency in New York and the creation of the watchmaker’s Trade Mark – an hour glass with wings.


Longines started the following century in a much better shape and as a private company. The annual production rose to 122,000 pieces and the number of workmen reached 800. The photo above shows a crowded workshop. Longines had to extend its factory.


After the fame and success brought about by pilots such as Charles Lindbergh, who timed their record-breaking flights with Longines watches, the World crisis of the early 1930s affected the company greatly. It survived somehow and resumed its rise in the second part of the decade. The wrist chronograph (see above) was one of its flagship products.
The breakout of World War 2 led to the general mobilization of the Swiss Army, which weakened the company’s workforce. Commercial difficulties multiplied, but Longines managed to distribute millions of watches each year and duly celebrated its 75th anniversary in 1942. In 1947, as the book came out, the company was enjoying the post-war boom.

ITALIANO
Nel 1947, Longines celebrò il suo 80esimo compleanno con un libro di 200 pagine che presentava decine di disegni a penna, foto in bianco e nero e tavole a colori. Inscatolato nel cartone e dotato di copertina rigida supplementare, Histoire de la Fabrique des Longines (Storia della fabbrica dei Longines) fu stampato dall’Imprimerie Centrale di Losanna in un edizione di lusso di 80 copie e in una standard di 2.180 copie.
Il testo ripercorre gli eventi di una saga avviata nel 1947, quando Auguste Agassiz rimase proprietario unico del laboratorio che aveva aperto a Saint-Imier alcuni anni prima, insieme con due soci. Il suo nipote Ernest Francillon, rilevò la ditta nel 1862 e costruì una fabbrica nella località di nome Les Longines. Benché difficili, gli Anni 1870 videro l’apertura di un’agenzia a New York e la registrazione del marchio: una clessidra alata.
Il Ventesimo Secolo iniziò in modo promettente e Longines diventò una società per azioni. La produzione annuale salì a 122.000 pezzi e i dipendenti raggiunsero le 800 unità. La quarta foto dall’alto mostra un laboratorio affollato. Longines dovette aumentare le dimensioni della fabbrica.
Dopo la fama e il successo conquistati grazie anche alle imprese da record di aviatori come Charles Lindbergh, che utilizzarono segnatempo Longines per la navigazione, la crisi dei primi Anni 30 colpì duramente la Casa. Quest’ultima riuscì a sopravvivere e riprese l’ascesa nella seconda parte del decennio. Il cronografo da polso (ultima foto dall’alto) fu uno dei suoi prodotti di maggiore successo.
Lo scoppio della Seconda Guerra Mondiale determinò la mobilitazione generale dell’esercito svizzero, decimando la forza lavoro. Le difficoltà del commercio aumentarono, ma Longines riuscì ugualmente a distribuire milioni di orologi all’anno e non mancò di celebrare il 75esimo anniversario dalla fondazione nel 1942. Nel 1947, quando uscì il libro, la Casa stava vivendo il boom del dopoguerra.

 

2.8.21

New releases - Maurice Lacroix Master Gravity

When launched a few years ago, the Masterpiece Gravity distinguished itself by placing the escapement and regulating organ on the dial side, positioned adjacent the off-centre hour and minutes display. Housed in a 43mm stainless steel case, the latest addition to the collection features an updated silver-toned dial and a manufacture movement visible through the display caseback.

 

26.7.21

Vintage ads - Lip (1968)

ENGLISH
"Introducing a very fine precision watch - And it is super-waterproof!". This 1968 ad for the Aqua Roc collection by Lip claims that very few elegant watches can boast a 5ATM waterproofness. Its is signed by Lip Genève, the French company's importer for Switzerland, and includes an invitation to retailers interested in representing the brand.
Do you like vintage watch ads? Visit the page about Watch Ads, my two-volume pictorial history of communication and design in 20th Century watchmaking.
Click here to display and download a 20-page preview of Volume 1.
Please note that the vintage ads presented in this Blog are not featured in the Watch Ads books.


ITALIANO
"Ecco un bellissimo orologio di precisione - Ed è super-impermeabile!" - Questo annuncio del 1968 dedicato alla collezione Aqua Roc di Lip ricorda che pochissimi orologi eleganti possono vantare un'impermeabilità a 5 atmosfere. È firmato da Lip Genève, importatore della Casa francese per la Svizzera, e contiene un invito ai dettaglianti interessati a rappresentare la marca.
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